רגע לפני השביתה בתיכונים: ישראל זינגר על חוסר הרצון של משרד החינוך שפוגע בתלמידים
29.08.24 / 16:06
המנהל המיתולוגי של תיכון ׳בליך׳ וראש עיריית רמת גן לשעבר, ישראל זינגר, עם הצעדים שיכולים למנוע את השביתה בתיכונים
לקראת תחילת שנת הלימודים, אני טוען שמשרד החינוך משופע בתקציבים, ולו רצה - היה מעביר חלק למורים, וכך היה נחתם הסכם שכר חדש. חוסר הרצון של משרד החינוך לעשות כך, ועוד צעדי ייעול נוספים, הם הגורם העיקרי שכבר כמה שנים טרם נחתם הסכם שכר הוגן עם מורי התיכונים, וכך נראה שאנו צפויים לשביתה, מה שלא קרה מעל ל-29 שנים!
כדי להמחיש את הטענה שמשרד החינוך הוא השני בגודלו אחרי משרד הביטחון מבחינת תקציב וכוח אדם, אפשר להסתמך על נתונים עדכניים מתקציב המדינה. משרד החינוך אכן נחשב לאחד ממשרדי הממשלה עם התקציבים הגדולים ביותר, ובשנים האחרונות הוא מדורג שני אחרי משרד הביטחון.
ועדת דוברת הצביעה בעבר על כך שחלק משמעותי מהתקציב של משרד החינוך אינו מגיע לשטח, כלומר לבתי הספר ולתלמידים, אלא נשאר ברמות הניהול והפיקוח. מדובר בבעיה שניתן להתייחס אליה בכמה דרכים:
- ייעול מבנה הניהול - צמצום כמות המחוזות במשרד החינוך והקטנת צוותי המפקחים יכולים לשחרר משאבים משמעותיים שיופנו ישירות לבתי הספר. המפקחים אמנם ממלאים תפקיד חשוב, אך ישנם מחקרים שמראים כי שיטות פיקוח חדשניות יותר ופחות ריכוזיות עשויות לשפר את התוצאות ולהפחית את עלויות הניהול.
- תעדוף תקציבים ישירות לכיתות - ניתן להגדיר מחדש את חלוקת התקציב כך שיגיע ישירות לצרכים המרכזיים של בתי הספר, כמו שיפור סביבת הלימוד, השקעה בציוד טכנולוגי, ותמרוץ מורים. כך ניתן לשפר את הישגי התלמידים, הנמצאים ברמה נמוכה יחסית לעולם.
- הגברת האוטונומיה לבתי הספר - שיפור המערכת יכול להתבצע גם דרך מתן יותר אוטונומיה לניהול בתי הספר, כולל בהיבטים תקציביים, דבר שיאפשר למנהלים לקבל החלטות מהירות וממוקדות על פי צרכים ספציפיים של בית הספר.
הצעדים הללו יכולים לא רק לחסוך בעלויות אלא גם לתרום משמעותית לשיפור הישגי התלמידים ולהתאמה טובה יותר של מערכת החינוך לאתגרי המאה ה-21.