האם תושבי רמת גן מרגישים חמלה מצד הצוותים הרפואיים?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0d83beb9-6399-4409-8e0e-25cd877c3261','/dyncontent/2025/11/25/aa934567-5914-49e1-ba00-06538e877a55.jpg',20091,'באנר כתבה האקדמית רמת גן ',525,78,true,54585,'Image','');},10],[function() {setImageBanner('0d83beb9-6399-4409-8e0e-25cd877c3261','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0d83beb9-6399-4409-8e0e-25cd877c3261','/dyncontent/2025/11/16/141cef77-9ec5-4d1e-a8d9-3da2aeb4304a.jpg',20432,'סופר פארם כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15]]);})

סקר חדש קובע כי מעל רבע מתושבי המרכז מעידים כי אינם מרגישים מספיק חמלה מצד צוותים רפואיים

צילום: פרטי

סקר שנערך על ידי גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת מחווה מצא כי רוב הישראלים מאמינים בכוחה של החמלה והאנושיות כחלק מתהליך ההחלמה בעוד שלא רובם מרגיש כי אכן הצוות מעניק יחס חומל. הסקר נערך בקרב 500 איש המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

על פי ממצאי הסקר, 1 מכל 3 ישראלים לא מרגיש חמלה מספקת מהצוות הרפואי בעת ביקור בבית חולים או במרפאה. 69.8% מהנשאלים דיווחו שהרגישו יחס חומל, אך כ-30% הרגישו יחס חומל בצורה מועטה מאד או כלל לא הרגישו. בקרב תושבי אזור המרכז הממצאים דומים:  26.5% לא מרגישים חמלה מספקת מהצוות הרפואי בעת ביקור בבית חולים או במרפאה.

בתשובה לשאלה האם חמלה ואנושיות מצד הצוות הרפואי חשובות להצלחת תהליך ההחלמה, 62% מהנשאלים מאזור המרכז ענו באופן חיובי ועוד 35% הסכימו עם הטענה באופן חלקי.  

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0f93bf11-5b11-4de8-8314-6a77eec42302','/dyncontent/2025/11/3/ca1b3b2b-167f-416d-a3d3-2767d0ca27fb.jpg',20326,'באנר כתבה פילטיס',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0f93bf11-5b11-4de8-8314-6a77eec42302','/dyncontent/2025/4/17/f27125d5-793a-479a-8798-61f6f5c641fc.jpg',20272,'סופר פארם באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0f93bf11-5b11-4de8-8314-6a77eec42302','/dyncontent/2025/11/10/1f468d51-cae3-483e-8ce8-a633b9ae5131.jpg',20351,'באנר כתבה פלאפל',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0f93bf11-5b11-4de8-8314-6a77eec42302','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0f93bf11-5b11-4de8-8314-6a77eec42302','/dyncontent/2025/10/19/b825bae7-838a-47c5-9337-6570dd6ffcc9.jpg',20237,'הובלות באנר כתבה פנימי',510,80,true,54586,'Image','');},15]]);})

דקלה הרצוג טוויג מנכ"לית עמותת מחווה: "תוצאות אלו תואמות את המחקרים שמוכיחים כי חמלה משפיעה באופן חיובי על המטופל ובני משפחתו, על הצוות וחשוב לא פחות היא משפיעה באופן ישיר על תוצאות קליניות, קיצור אשפוזים ומניעת שחיקת צוותים רפואיים".

כמעט שליש מהנשאלים תושבי המרכז (28.7%) קבעו כי יחס אנושי וחומל חשוב להם יותר מכל אלמנט אחר – כמעט פי שלושה מהנשאלים שבחרו בטכנולוגיה מתקדמת בלבד (13%). יתרה מכך, רוב הנשאלים (55%) הדגישו כי רק שילוב בין טכנולוגיה לרגישות אנושית יוצר טיפול איכותי באמת. הנתונים משקפים תמונה ברורה: גם בעידן הרפואה המתקדמת, הציבור מחפש בראש ובראשונה מגע אישי וחמלה אנושית.

"הסקר מוכיח כי חמלה ואנושיות מצד הצוות הרפואי אינן מותרות – הן תנאי יסוד להחלמה. 95% מכלל הציבור שהשתתף בסקר הסכימו כי בלעדי יחס חומל ורגיש אין תהליך ההחלמה שלם, כאשר שני שלישים (64%) אף הביעו הסכמה מלאה עם ההיגד שחמלה ואנושיות מצד הצוות הרפואי חיוניות להצלחת תהליך ההחלמה. הממצאים ממחישים כי בעיני הציבור, גם בעידן הרפואה המתקדמת ביותר, הכוח המרפא האמיתי טמון בחום אנושי ובקשר אישי עם המטפל", מוסיפה דקלה. 

יעקב בורק, יו"ר העמותה: "הנתונים מבהירים את מה שאנחנו פוגשים בשטח יום-יום: מטופלים לא מסתפקים ברפואה מצוינת – הם רוצים רפואה אנושית. חמלה נתפסת, ובצדק, כלי טיפולי עם השפעה ממשית על ההחלמה. פרשנות המילה "חמלה" במילון היא רחמים. אבל אנחנו בעמותה מגדירים את המילה חמלה כפעולה שמטרתה להקל על סבל. אין ספק שאנשי הצוות הרפואי מגיעים למקצוע מתוך שליחות וחמלה, אבל בגלל העומס, הלחצים והאינטנסיביות – החמלה נשחקת. החדשות הטובות הן שחמלה היא מיומנות שניתן ללמד, לטפח ולפתח – וזוהי בדיוק מהות העמותה: להכשיר, ללמד ולתת כלים פרקטיים לשימור החמלה למטופלים ולחמלה עצמית בקרב הצוותים. אחרי שש שנים דרמטיות של קורונה, מלחמה והשבעה באוקטובר, כשהצוותים והמטופלים כאחד מגיעים עם סבל וטראומה, הצורך בהגברת חמלה ואנושיות ברור מתמיד. אנחנו מרגישים שזו שעת רצון שבה אנשים מבינים עד כמה חיוני ללמוד את המיומנויות האלו – ואנחנו מתחילים קודם כל בדאגה לאנשי הצוות ובטיפוח מיומנויות אלו לחמלה עצמית שלהם". 

 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה