בשביל כולנו: הולכים ורוכבים ברמת-גן
28.07.24 / 17:44
תושבי השכונות סביב רחוב עוזיאל הקימו את קבוצת ״הולכים. רוכבים.״ שפועלת לשיפור המרחב הציבורי לטובת הולכי הרגל והרוכבים ברמת-גן
נושא המרחב הציבורי העירוני עולה לכותרות לעיתים תכופות, וזוכה להתייחסות עולה וגוברת של תושבים בערים הגדולות וכמובן גם ברמת-גן.
בדצמבר 2018 התגבשו מספר תושבים מארבע שכונות סביב רחוב עוזיאל (תל יהודה, קריית בורוכוב, תל גנים, מעט בשכונת נגבה) והקימו קבוצת תושבים שתפעל להעלאת מודעות מול התושבים והעלאת נגישות מול העירייה - בנושא שיפור מהותי של הליכתיות, רכיבה ותח"צ בשכונות שלנו.
יוני לוין, ממייסדי הקבוצה ואחד הפעילים המרכזיים בה, מספר לנו על התכנית. ״בשלב מסוים - הבנו שהקבוצה צריכה להתרחב ולהגיע לכל קצוות השכונות ברמת גן. על מנת לייצר מנוף אזרחי ברמה הפוליטית - הבנו שהשינוי הגדול צריך להגיע מלמטה בשכונות רבות ולא רק מאיזור מסויים״.
לוין משתף אותנו בפעילויות של הקבוצה, בהן פעילות ״מדרחוב נודד״ שהתקיימה לאחרונה. ״בשביל לעצב עיר לאנשים - צריך לייצר מרחבים ציבוריים לנוחות ההולכים והרוכבים. ריהוט רחוב, הצללה טבעית, מדרכות רחבות, מתקני עגינת אופניים באיזורי מסחר - גורמים להעלאת הפיריון בחנויות על ידי טראפיק גבוה של תושבים, ולעיר תוססת וכיפית, שבה תושבים נפגשים וכך נוצרות אינטראקציות חיוביות שמחזקות ברמה הקהילתית״.
״בקדנציה הקודמת - עבדנו בשת"פ עם המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה על מספר מיזמים כשאחד מהם היה "מדרחוב נודד". המטרה הייתה לסגור כביש למספר שעות בשביל לייצר סוג אירוע שמקובל בערים בעולם בשם "סיקלוביה" - מטיילים, מקיימים פעילויות קבוצתיות כגון ריקוד המוני ויוגה, רוכבים, פוגשים שכנים וחברים בצד הדרך״.
אבל לצער חברי הקבוצה ותושבי העיר, לאחר שהרעיון לביצוע כבר התקדם לרמת השטח, המיזם לא יצא לפועל ״בגלל בירוקרטיה מוניציפלית, כשרצו להפוך את האירוע ממקומי לכלל עירוני״, מספרים חברי הקבוצה.
פעילות המדרחוב הנודד צפוייה להתקיים מידי חודש באזור אחר בעיר, ״וכך תושבים ברחבי רמת גן יקבלו טעימה - כיצד העיר שלנו יכולה להיראות״, משתף לוין.
״כשהתושבים יבינו שהפיתרון לבעיית הפקקים הוא "היפוך הפירמידה התחבורתית", והם יביעו זאת ברשתות ובוואטסאפ השכונתי - אז יגיע השינוי המיוחל״, מסביר לוין. ״לצערנו הנהלת העיר תייצר מרחבים ציבוריים, נת"צים ושבילי אופניים (לא היכן שקל, בשכונות החדשות) - רק אם תהיה לכך תמיכה ציבורית רחבה״.
לסיום, מביא לוין דוגמא אותנטית להצלחת הרעיון, בעיר טיפה יותר גדולה מרמת-גן. ״ג’אנט סאדיק קאהן, נציבת התחבורה בניו יורק סיטי בתקופת מייקל בלומברג, ביצעה את המהפך הזה כשהבינה שזה מה שהציבור צריך ולא בהכרח מה שהוא רוצה. היום ניו יורק סיטי מדהימה לאנשים. נקווה שגם רמת גן תהיה כזו. כי היום - היא לא״.