הורים שכולים שביתם נפגע מטיל ברמת גן נדרשו להתפנות מהמלון, נציבות תלונות הציבור התערבה וסייעה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cb955b0e-55c3-4f7c-ad8c-116bf4fbd085','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cb955b0e-55c3-4f7c-ad8c-116bf4fbd085','/dyncontent/2025/11/16/141cef77-9ec5-4d1e-a8d9-3da2aeb4304a.jpg',20432,'סופר פארם כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cb955b0e-55c3-4f7c-ad8c-116bf4fbd085','/dyncontent/2025/11/25/aa934567-5914-49e1-ba00-06538e877a55.jpg',20091,'באנר כתבה האקדמית רמת גן ',525,78,true,54585,'Image','');},10]]);})

רמת גן נמנתה על הערים המטווחות ביותר במהלך מבצע ״עם כלביא״, ותושביה הגישו תלונות לנציבות תלונות הציבור. הנושאים המרכזיים: מקלטים לא תקינים, קושי בקבלת פיצויים על נזקים ושירות לקוי למשפחות שפונו מבתיהן

במהלך ימי המבצע יצאו מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, ומנהלת נציבות תלונות הציבור, עו"ד כרמית פנטון, לשטח ביחד עם עובדי הנציבות כדי להתרשם מקרוב מהפערים שעלו בטיפול בעורף. במסגרת הסיורים הללו הם ביקרו גם בזירה שנפגעה מטילים איראניים ברמת גן. 

עם פרוץ המבצע, הפעילה נציבות תלונות הציבור את הקו החם - מוקד סיוע שפעל בטלפון ובווטסאפ על מנת לסייע לתושבים שנפגעו והתקשו במימוש זכויותיהם. הסיוע ניתן בעברית, ערבית, רוסית, אמהרית, צרפתית ואנגלית, חינם אין כסף ועבור תושבים רבים ברחבי הארץ.  השירות הזה היה קריטי לקבלת מידע אמין, הכוונה והנגשה של זכויות בזמן אמת. 

במקביל הפעילו צוותי נציבות תלונות הציבור עמדות קבלת קהל ב־28 מלונות ובתי הארחה שבהם שהו מפונים, רבים מהם חוו תחושת חוסר אונים לאחר שנפלו בין הכיסאות ולעיתים לא הצליחו להגיע בכוחות עצמם לגורמים המתאימים בגופים הציבוריים.

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9eef1cde-9d22-434f-ac36-7b8bf2cfbb4d','/dyncontent/2025/11/10/1f468d51-cae3-483e-8ce8-a633b9ae5131.jpg',20351,'באנר כתבה פלאפל',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9eef1cde-9d22-434f-ac36-7b8bf2cfbb4d','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9eef1cde-9d22-434f-ac36-7b8bf2cfbb4d','/dyncontent/2025/11/3/ca1b3b2b-167f-416d-a3d3-2767d0ca27fb.jpg',20326,'באנר כתבה פילטיס',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9eef1cde-9d22-434f-ac36-7b8bf2cfbb4d','/dyncontent/2025/4/17/f27125d5-793a-479a-8798-61f6f5c641fc.jpg',20272,'סופר פארם באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9eef1cde-9d22-434f-ac36-7b8bf2cfbb4d','/dyncontent/2025/10/19/b825bae7-838a-47c5-9337-6570dd6ffcc9.jpg',20237,'הובלות באנר כתבה פנימי',510,80,true,54586,'Image','');},15]]);})

רמת גן: הורים שכולים שפונו מביתם קיבלו ארכה להישאר במלון

בין הפניות שהגיעו לנציבות במהלך המבצע בלט מקרה של בני זוג מרמת גן, הורים שכולים, שביתם נפגע מטיל והם פונו למלון. בני הזוג פגשו את נציגי נציבות תלונות הציבור שהגיעו לקבל קהל במלון, ושם סיפרו כי נדרשו לפנות את חדרם בתוך זמן קצר, אף שהאב הוא נכה המתמודד עם קושי נפשי. לדבריהם, העברתם מן המלון במצבם הנוכחי הייתה קשה מנשוא עבורם.

עוד ציינו בני הזוג, כי שלחו מסמכים תומכים לבקשה למס רכוש, אך טרם נענו, בעוד מועד הפינוי הלך והתקרב. בעקבות התערבות הנציבות נבחן המקרה בקרן הפיצויים, בשיתוף מחלקת הרווחה של עיריית רמת גן. לבסוף הוחלט, כי בשל נסיבות המקרה ובהסכמת בני הזוג, להעניק להם ארכה לשהות במלון עד ל־15 בספטמבר 2025.

״היעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית״ 

מאות מהתלונות שהתקבלו ברחבי הארץ – ובהן גם מרמת גן – נגעו ישירות לזכויות בסיסיות של תושבים שבתיהם או רכושם נפגעו מירי טילים. בעיה שעלתה שוב ושוב מהשטח היא חוסר סדר והיעדר גורם מתכלל ברמה הממשלתית שינהל את החזית האזרחית בזמן חירום.

כך, למשל, ראשי הרשויות המקומיות סיפרו כי נדרשו להתקשר בעצמם עם בתי מלון ולסכם מחירים, כאשר מס רכוש אמור לשפות אותם רק בדיעבד. התוצאה הייתה פערים של מאות אחוזים – לעיתים עד פי שלושה – בין התעריפים שסוכמו מול מלונות ברשויות השונות. מעבר לכך, לא נקבעו קריטריונים וכללים מי זכאי לפינוי, מה המרחק הסביר מביתו, מה רמת המיגון הנדרשת בבית המלון, או האם נכון לרכז את כל משפחות המפונים מאותה העיר במקום אחד.

לכך התווספה בעיית אי־הבהירות לגבי מועד סיום השהות במלון. משפחות רבות לא ידעו מתי יידרשו לעזוב, מה שמנע מהן להתארגן בזמן למציאת דיור חלופי ורק העצים את תחושת חוסר היציבות ואי הביטחון. 

באדיבות משרד מבקר המדינה

הנתונים בדוח מראים כי מתוך 303 תלונות שנפתחו ברחבי הארץ, בכ־52% הסתיימו בתיקון הליקויים. אך לצד המענה הפרטני, הדוח מציב דרישה להנהגה להסדיר את ניהול ההיבטים האזרחיים בזמן חירום. זוהי גם המסקנה העולה מדוח נוסף שפרסם מבקר המדינה בשבוע שעבר על ניהול החזית האזרחית במלחמת ״חרבות ברזל״. בשני הדוחות חוזרת אותה ביקורת מרכזית: היעדר גורם מתכלל שירכז את המענה האזרחי וימנע מהאזרחים ליפול בין הכיסאות בשעת חירום.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מסכם את הדברים כך:

"לצד חשיבותו הביטחונית של מבצע "עם כלביא" - מדינת ישראל נדרשה להתמודד עם קשיי האזרחים: הן של תושבים שניזוקו ישירות מירי הטילים ופונו למלונות, והן של הציבור הרחב, שהתמודד עם אתגרים שונים במהלך מבצע עם כלביא. 

כאשר הממשלה מודעת למבצע ההולך ונרקם, ראוי היה להתכונן מראש גם להיבטים האזרחיים במבצע, כדי להקל ככל האפשר על האזרחים. הפער המשמעותי שעלה מהסיורים שהתקיימו ומהטיפול בתלונות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור הוא היעדר גורם מתכלל שינהל את כלל פעולותיהם של רשויות המדינה בנוגע לטיפול באזרחים שנפגעו עקב מצב החירום. 

את הדוח אנחנו מפרסמים לאחר פרסום הדוח בשבוע שעבר על כשלי הממשלה בניהול ההיבטים האזרחיים במלחמת "חרבות ברזל". על ראש הממשלה והשרים לפעול להסדרת הטיפול באזרחי מדינת ישראל בעת חירום".

 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה