בצל המלחמה: המורה מרמת גן שחזרה ללמד אחרי שביתה נפגע מהטיל האיראני

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('df23a01a-3748-4241-ba88-ba0be9145ee0','/dyncontent/2025/11/16/141cef77-9ec5-4d1e-a8d9-3da2aeb4304a.jpg',20432,'סופר פארם כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('df23a01a-3748-4241-ba88-ba0be9145ee0','/dyncontent/2025/11/25/aa934567-5914-49e1-ba00-06538e877a55.jpg',20091,'באנר כתבה האקדמית רמת גן ',525,78,true,54585,'Image','');},10],[function() {setImageBanner('df23a01a-3748-4241-ba88-ba0be9145ee0','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15]]);})

מלי ליברמן מרמת גן פתחה את שנת הלימודים כמורה, למרות הדאגות והחששות בעקבות פגיעת הטיל האיראני בסמוך לביתה

צילום: פרטי

השבוע נפתחה שנת הלימודים, כאשר חלק מהמורים המתחילים שמלמדים לראשונה בבתי הספר מתמודדים בעצמם עם השלכות המלחמה. בין הבוגרים הטריים של התוכניות להכשרה להוראה יש סטודנטיות וסטודנטים שבתיהם נפגעו במתקפת הטילים האחרונה, ורבים מהם גויסו לשירות מילואים לתקופות ממושכות תוך כדי לימודיהם בשנתיים האחרונות, כך שנאלצו לאזן בין התחייבויות אקדמיות למחויבות ביטחונית.

במהלך כל תקופת מלחמת חרבות ברזל דיקנט הסטודנטים במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט מפעיל מערך תמיכה אישי ואקדמי, הכולל ליווי רגשי, התאמות בלימודים ומלגות חירום. דיקנית הסטודנטים, ד"ר הדס ולן, מדגישה: "השנתיים האחרונות היו מאתגרות במיוחד. חשוב לנו שהסטודנטים שלנו ידעו שהם לא לבד – יש להם גב, יש להם בית. ואנחנו כאן כדי לסייע להם לסיים את לימודיהם באופן מיטבי."

בצל הפגיעה הישירה בביתה: המורה חוזרת ללמד

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('091e0ae1-6e2a-4697-9520-50b27a3e88fd','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('091e0ae1-6e2a-4697-9520-50b27a3e88fd','/dyncontent/2025/4/17/f27125d5-793a-479a-8798-61f6f5c641fc.jpg',20272,'סופר פארם באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('091e0ae1-6e2a-4697-9520-50b27a3e88fd','/dyncontent/2025/11/3/ca1b3b2b-167f-416d-a3d3-2767d0ca27fb.jpg',20326,'באנר כתבה פילטיס',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('091e0ae1-6e2a-4697-9520-50b27a3e88fd','/dyncontent/2025/11/10/1f468d51-cae3-483e-8ce8-a633b9ae5131.jpg',20351,'באנר כתבה פלאפל',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('091e0ae1-6e2a-4697-9520-50b27a3e88fd','/dyncontent/2025/10/19/b825bae7-838a-47c5-9337-6570dd6ffcc9.jpg',20237,'הובלות באנר כתבה פנימי',510,80,true,54586,'Image','');},15]]);})

מלי ליברמן, מחנכת כיתה בחטיבת־הביניים עירוני ט' בתל־אביב: "אני לא יודעת איך אתחיל את השנה הזו" .

בזמן שמורות רבות נערכות בימים אלו לפתיחת שנת הלימודים, מלי ליברמן, מורה חדשה וסטודנטית בתוכנית להסבת הנדסאים להוראה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, עדיין מנסה לאחות את השברים – תרתי משמע. חלונות ביתה מנופצים, התריסים שבורים, ובנה בן ה־9 מתקשה להתמודד עם החרדה לאחר נפילת טיל איראני סמוך לבניין מגוריה ברמת־גן. בתוך כל זה, היא החלה ללמד הבוקר כיתה חדשה ולשדר ביטחון – אבל בעצמה מרגישה רחוקה מיציבות.

מלי ליברמן סיפרה לקראת פתיחת השנה: "אני אמורה לחנך כיתה ז', כיתה חדשה שרק מתחילה את הלימודים בחטיבת־הביניים, אבל לא בטוחה שיש לי כוחות לזה. הילד שלי לקה בחרדה קשה, ואני בעצמי עדיין לא חזרתי לעצמי. פניתי להנהלת בית הספר ושקלתי לפרוש השנה. ההנהלה הציעה לי סיוע סוציאלי וליווי, והחלטתי למרות כל הקשיים לא לוותר, אבל אני באמת לא יודעת אם אצליח לפתוח את השנה הזו כמו שצריך. כדי לחנוך כיתה חדשה צריך הרבה שקט פנימי וסבלנות – ואני בינתיים לא שם. הצבתי לעצמי מטרה – עד אוגוסט להתייצב נפשית, כדי לא לוותר".

מלי ליברמן, אם לשלושה, משחזרת את אירועי נפילת הטיל סמוך לביתה ברמת־גן: "הטיל נחת בתוך בור של אתר בנייה, שבו עמד טרקטור. כל הזכוכיות בבית התנפצו, התריסים נשברו. בדיוק נכנסנו שוב לממ"ד אחרי הנחיה נוספת מפיקוד העורף. תוך דקה שמענו את הפיצוץ האדיר. הבנו מיד שזה היה קרוב, והתחלנו לרעוד. כשהעזנו לצאת מהממ"ד, ראינו את הנזק – השוק היה אדיר. הילד הקטן שלי, בן 9, נכנס לחרדה קשה. גם לי לקח זמן רב להתאושש. כל אזעקה שנשמעה אחר כך החזירה אותי לרגע הזה. בבניין עצמו, נפגעו הדירות שפנו לאזור הנפילה, הלובי המשותף וגם כלי רכב של דיירים. הזמנו אנשי מקצוע לתקן, אבל בשל הביקוש הרב – עד עכשיו לא הגיעו. התחושה היא של כאוס שנמשך. יום לפני כן, גם סבתא שלי, בת ה־96, שמתגוררת ברמת־גן, חוותה פגיעת טיל סמוך לביתה. התחושה היא שמסוכן בכל מקום, וזו תקופה שלא נותנת מנוחה לאף אחד. אני לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם לא היינו חוזרים לממ"ד. כל מי שמזלזל בהנחיות פיקוד העורף חייב להבין שהן באמת מצילות חיים. זה נס שנפגענו רק ברכוש ולא בגוף. אבל הנפש, היא זו שזקוקה עכשיו לתיקון הכי גדול".

תקופת הקורונה ובהמשך גם המלחמה שפרצה באוקטובר 2023, היו עבור מלי ליברמן נקודת מפנה. אחרי תשע שנים שבהן עבדה בתחום הכספים, כבוגרת תעשייה וניהול, החליטה לעשות הסבה מקצועית ולעבור להוראה.

"זו הייתה החלטה שהתבשלה בעקבות תהליך משפחתי שעברתי עם אחד מילדיי", היא מספרת ומוסיפה: "בתקופת המשבר הרגשתי כאימא את המחסור באנשים איכותיים בתחום החינוך – מורים שיראו קודם כול את האדם שמולם, את הילד. בקורונה נוצרו פערים לימודיים אדירים, המיקוד עבר רק להשלמת חומר ומשהו מהקשר האנושי התעמעם". 

בתום שנה של התנדבות בבית ספר הוחלט לשלב אותה כמורה מקצועית במקביל ללימודים בתוכנית להסבת הנדסאים להוראה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט: "זמן קצר לאחר שהתחלתי את עבודתי בבית הספר מוניתי למחנכת כיתה. עבורי הוראה היא קודם כול ערכים: להוציא מהילדים את הטוב שבהם, ללמד אותם להיות בני אדם".
על הלימודים במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט: "אני כבר לקראת סיום, ונשאר לי רק סמסטר קיץ. הלימודים בתוכנית היוו עוגן בתקופה לא פשוטה. גם כשעברנו לזום בעקבות המלחמה, המרצים היו קשובים, באו לקראתנו ותמיד העבירו את החומר בצורה אנושית, מעניינת, מגוונת ומקצועית. זו מעטפת רחבה, שמרגישים בה כל הזמן".

ד"ר עדית ליבנה, ראש התוכנית להסבת הנדסאים להוראה: "מלי בלטה כאשת חינוך ייחודית כבר בתחילת דרכה פה אצלנו במרכז האקדמי. יש לה חזון חינוכי מכיל, מודע ורגיש לכל מי שסביבה. היא ממשיכה להתנהל בדרך זו גם עכשיו, בתקופה מטלטלת כל כך, ולדאוג למי שסביבה בין שאלו הם בני משפחתה ובין שאלו הם הסטודנטים שלומדים איתה בתוכנית או הצוות בבית הספר. אנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי לתמוך בה כדי שתמשיך בעשייתה החינוכית המשמעותית."

 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה